SPELREGELS NIOBB

Bowls wordt gespeeld met ballen die voorzien zijn van een zogenoemde bi-as. Het loopvlak is aan één zijde iets afgevlakt zodat het gewicht van de bal een beetje uit het midden ligt en de bal, wanneer die gerold wordt, een curve naar het doel aflegt. De diameter van de bowlsbal varieert van 12 tot 15,5 cm en het gewicht bedraagt maximaal 1,5 kg. Bowlsballen, die vroeger altijd zwart waren maar tegenwoordig ook uit andere kleuren bestaan, worden tegenwoordig van een composietmateriaal gemaakt. In het verleden was dat hout en daarom worden de bowlsballen ook nog wel 'woods' genoemd.
De 'jack', het doelballetje, is wit of geel van kleur, heeft een diameter van 6,3 cm en weegt 0,2 tot 0,3 kg. Bij de bowlssport is het de bedoeling de eigen bal dichter bij de jack te spelen dan die van de tegenstander. Elke eigen bal die dichter bij de jack ligt is een punt waard.
Een bowlswedstrijd bestaat uit een van tevoren bepaald aantal 'ends' en tijdslimiet waarin elke speler al zijn ballen speelt. Wie aan het eind van de wedstrijd de meeste punten heeft gescoord, heeft de match gewonnen. Bowls is een sport die tactiek, techniek en inzicht combineert. In Nederland wordt bowls gespeeld volgens de spelregels van de World Bowls organisatie. Daartoe is er
voor de Nederlandse situatie een vertaling gemaakt met enkele aanpassingen. De volledige spelregels worden door de NIOBB (Nederlandse Indoor en Outdoor Bowls Bond) uitgegeven. Klik op onderstaand logo om het te downloaden.
Bowls kan zowel binnen als buiten worden gespeeld door singels (één tegen één), pairs (twee tegen twee), triples (drie tegen drie) en fours (vier tegen vier). In de meeste bowlsclubs in Nederland wordt de sport voornamelijk in sporthallen beoefend op uitrolbare matten van dertig bij vier meter. In Enschede wordt daarnaast in de maanden mei t/m augustus buiten gespeeld op de buitenbaan aan de Geessinkweg 148a.
Voor een bowlsclub bij u in de buurt kunt u kijken onder het menu "links".

Klik op een onderstaand logo voor de complete Nederlandse spelregels van de NIOBB en aanvullingen.

Afbeelding invoegen                        Afbeelding invoegen         Afbeelding invoegen
OfficiĆ«le Spelregels 2018    Aanvulling NK's    Aanvulling Regio    Respot Jack